لوله های پوش فیت

لوله پوش فیت فاضلابی

لوله پوش فیت فاضلابی چیست

پوش فیت چیست Push Fit

لوله پوش فیت چیست

یکی از راه حل هایی که می توان در سیستم های فاضلابی به کار برد استفاده از لوله های با دوام و قابل اعتماد است. در واقع این لوله ها هستند که می توانند کیفیت سیستم های فاضلابی را بیشتر و کمتر کنند و لذا لازم است برای استحکام هر چه بیشتر از لوله های با کیفیت استفاده نمود.

لوله پوش فیت فاضلابی

در ابتدا بهتر است درباره ی ویژگی های یک سیستم فاضلاب استاندارد صحبت کنیم.

لوله های فاضلاب باید با دقت و شیب کافی نصب شوند. روش نصب و فرآیند تقریبا یکسانی برای انواع لوله ها وجود دارد که کیفیت آن می تواند کار را ساده تر و یا پیچیده تر نماید. تعیین لوله و ارتفاع آن و قرار گیری اتصالات خاص در لوله های فاضلابی یکی از ارکان مهم در ایجاد یک سیستم فاضلابی مناسب است.

انجام اقدامات ایمنی در ایجاد یک سیستم فاضلابی کمک می کند تا علاوه بر کاهش خطر، هزینه های اجرای کار کاهش یابد. از آنجا که لوله های فاضلاب بخش مهم و کاربردی در ساختمان ها هستند می بایست در انتخاب لوله ها و چگونگی اجرای صحیح و نصب آن ها دقت بیشتری نمود.

حال که درباره ی ویژگی های یک سیستم فاضلاب صحبت نموده ایم باید درباره ی مواد و لوله های به کار رفته در آن نیز اطلاعاتی کسب کنیم.

معمولا لوله های پوش فیت فاضلابی یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در سیستم های فاضلاب هستند که به سرعت جایگزین لوله های فلزی شدند. شاید با خود بپرسید که چرا به جای لوله های پوش فیت که از پلی پروپیلن کوپلیمر ساخته شده اند از پی وی سی استفاده نمی کنیم؟

لوله های پی وی سی شکنندگی زیادی داشته و ممکن است در حین کار سریعا آسیب ببینند حال آنکه لوله های پوش فیت این ویژگی را ندارند.  این لوله ها ویژگی های منحصر به فرد و بارز دیگری نیز دارند که از سایر انواع لوله آن ها را متمایز می کند. در ادامه به برخی از ویژگی های آن می پردازیم.

ویژگی های لوله پوش فیت فاضلابی

اتصال لوله های پوش فیت باعث شده است تا این لوله ها به نام Push Fit شهرت یابند. لوله های پوش فیت در انتها دارای یک سوکت بوده که می توان لوله ی بعدی را در آن به راحتی با فشردن آن جای داد. این اتصال موجب می شود تا دیگر نیازی به استفاده از اتصالات دیگر نباشد. سوکت قرار گرفته روی لوله یک طرفه بوده و طرف دیگر به سوکت لوله ی دیگر متصل می شود.

لوله های پوش فیت اغلب مقاوم نسبت به ضربه هستند. این مقاومت شاید در ابتدا به چشم نیاید اما بعد از آنکه از این لوله ها برای مدتی در سیستم های فاضلابی به کار گرفته شدند، خاصیت مقاومت نسبت به ضربه و تنش بیشتر بروز می کند. لوله های پوش فیت همچنین در برابر مواد شیمیایی و مواد اسیدی و بازی مقاوم هستند. دوام این لوله ها در برابر مواد شیمیایی در سیستم های فاضلابی اهمیت زیادی دارد. در واقع اهمیت سیستم های فاضلابی بدان جهت است که اغلب با کنار هم قرار گیری مواد درون فاضلاب مواد شیمیایی تولید می شود که خاصیت به شدت بازی یا اسیدی خواهند داشت. به همین علت بهتر است لوله های قرار گرفته در این مسیر نسبت به مواد شیمیایی مقاوم باشند. از این رو لوله های پوش فیت جایگزین خوبی نسبت به لوله های فلزی هستند زیرا لوله های فلزی پس از مدتی با این مواد شیمیایی از بین رفته و پوسیده می شوند.

نصب لوله های پوش فیت یکی دیگر از مزیت های مهم در رابطه با استفاده ی آن ها می باشد و سبب می شود تا هزینه های اجرا کاهش یافته و زمان کمتری برای آن صرف گردد.

خصوصیات فیزیکی موجود در لوله های پوش فیت موجب شده است تا این لوله ها در برابر لرزه مقاوم باشند و از طرفی تحمل بالایی را در برابر فشار از خود نشان دهند. لوله های پوش فیت به راحتی با یکدیگر از طریق سوکت هایی که قبلا ذکر شد به یکدیگر متصل می شوند و نیازی به سایر ابزار ها برای این اتصال وجود ندارد. همچنین این خصوصیات در آب بندی لوله ها موثر بوده و نشتی را در نقطه ی اتصال به صفر می رساند.

سیستم های لوله کشی پوش فیت همچنین می توانند به سایر لوله ها با جنس های متفاوت متصل شوند. بدین معنی که اگر در ساختمانی نشتی لوله وجود داشته باشد بدون آنکه در دیگر نقاط سیستم لوله ها را تغییر داد، می توان لوله های پوش فیت را جایگزین لوله ی آسیب دیده کرد. این روند موجب شده تا میزان هزینه برای تعمیر کاهش یابد و استفاده از این لوله ها صرفه اقتصادی بیشتری برای افراد داشته باشد.

علاوه بر این می توان لوله های پوش فیت را در اندازه، قطر و زاویه های مختلف تهیه کرد و این تنوع سبب می شود تا کاربرد لوله های پوش فیت در ساختمان ها بیشتر گردد. سایز موجود در لوله های پوش فیت از لحاظ قطر از ۴ سانتی متر تا ۱۶ سانتی متر و از لحاظ طولی از ۳۰ سانتی متر تا ۳ متر تغییر می کند.

لوله های پوش فیت فاضلابی را از مواد پلی پروپیلن تهیه کرده که مطابق با استداندارد های روز دنیا می باشد. این مواد کیفیتی منحصر به فرد را به نمایش گذاشته و هرگز پوسیده نخواهند شد.اتصالات در لوله ی فاضلاب برای تغییر جهت جریان و یا توزیع لوله ها استفاده می شود. توصیه می شود تا لوله های فاضلاب طوری نصب شوند و به سرعت جریان مناسب و حرکت را تسریع کنند تا انسداد در لوله ها ایجاد نگردد. دلیل نگرانی درباره ی تغییر مسیر و سرعت به دلیل آن است که آب درون تخلیه و فاضلاب ممکن است حاوی مواد جامد باشد و نمی توان با آرنج ها و اتصالات دیگر، زهکشی مناسب را ایجاد نمود. بنابراین بهتر است اتصالات لوله های فاضلاب با قطر و سایز مختلف استفاده شود و همچنین در برابر مواد شیمیایی مقاوم باشند.

انواع لوله پوش فیت فاضلابی

  • True Silent پوش فیت بدون صدا
  • Pushfit پوش فیت

این دو نوع پوش فیت هر کدام ویژگی های داشته و بر اساس آن ها بهتر است انتخاب انجام شود. درباره ی ویژگی های لوله های پوش فیت معمولی صحبت شد و این لوله ها کاربرد گسترده ای در ساختمان ها دارند.

لوله های پوش فیت بی صدا از ساختاری تشکیل شده اند که می توانند از ورود صدا به درون محیط های ساختمانی جلوگیری کنند. صدا در لوله های پوش فیت بی صدا از سطح ۶ تا ۱۷ دسی بل کاهش پیدا می کند. بنابراین می توان گفت که تا حدود زیادی صدای به وجود آمده درون این لوله ها به محیط درز نکرده و بنابراین مناسب ساختمان های اداری و منازل خواهد بود.

کامپاوند لایه ی عایق درون لوله های پوش فیت است که به عنوان لایه ی بیرونی قرار گرفته و از خروج صدا به فضا جلوگیری می کند. علاوه بر این لایه، دو لایه ی دیگر نیز در زیر کامپاوند قرار گرفته اند و به همین دلیل این نوع لوله ها، لوله های سه لایه نامیده می شوند.

سایر ویژگی های لوله های پوش فیت بی صدا همانند لوله های پوش فیت معمولی بوده و تنها تفاوت آن ها در انتشار صدا می باشد. از لوله های پوش فیت بدون صدا می توان در مکان هایی که نیاز به کاهش نویز دارد، استفاده کرد.